Befejeződött annak a Budavári Madonna-szobornak a restaurálása, amelyet vélhetőleg a 15. század elején készített egy eddig ismeretlen mester. 

Nemcsak az eredeti, de az átfestett rétegek is nagyon szépek voltak, a különböző korokban végzett átdolgozások is magas minőségben készültek el, ami a szobor kiemelt szerepére utal.

A gyermek Jézus a Madonnával egyetlen hársfa tömbből faragott alkotás, amelyhez a jogart, a korona szárait, Mária jobb kezét és a gyermek bal karját külön, a restaurálás során már bükkfából készült csapokkal illesztették hozzá. A megvalósítás magas fokú szobrászmesteri tudásról árulkodik, így feltételezhető, hogy egy jelentősebb mester műhelyében készülhetett, stílusjegyei alapján a 15. század elején, északi, esetleg német mester műhelyében. A szobor feltehetőleg oltár részét képezte, erre utal az a faragási megoldás, hogy Mária alakjának hátsó részét kimélyítették. A műtárgy hátulról nem volt látható, mivel ez a része az oltárszekrény hátlapjához illeszkedett.

A restaurálás során el kellett távolítani a gyermek karját, mert illesztése hibás volt, és Mária jobb keze sem az eredeti, azt valószínűleg az első barokk átalakításkor pótolták. Faragása plasztikailag is eltér a másik kéz formájától, az ujjak vékonyabbak, és nincsenek benne szögletes formák. A Budavári Madonna-szobor pontos keletkezési körülményeinek meghatározását a további történeti és művészettörténeti kutatások együttműködése ígéri.

A Madonnát Lékai László püspök, apostoli kormányzó engedélyével a Szent Ferenc Sebei templomtól vásárolta meg a Budavári Nagyboldogasszony-templom 1975-ben.

A Budavári Madonna-szobor a Mátyás-templom múzeumának tartósan kiállított tárgya lesz, a templom első emeleti kiállítótermében, a királyi oratóriumban egész évben megtekinthető, a templom turisztikai nyitvatartási idejében.

Fotók: MTI/Mónus Márton