Ritkábban fognak közlekedni a HÉV-ek csúcsidőn kívül, a ráckevei esetében csúcsidőn belül is. Az ok nem új keletű, öregek a járművek, már alkatrész sincs hozzájuk. A módosított menetrend január 8-tól lép életbe, de a BKK nem akarja elfogadni a MÁV-HÉV döntését.
A MÁV-HÉV Zrt. december elején arról tájékoztatta a Budapesti Közlekedési Központot mint a főváros közlekedésszervező cégét, hogy 2024 januárjától a jelenlegi napi 78 jármű helyett csak 74 HÉV áll majd forgalomba. A járatritkítást a „forgalomba adható járművek hiányával” indokolták. Az intézkedés a H5-ös és a H6-os vonalakat érinti, ezen belül a legsúlyosabb változás a szentendrei HÉV-et a reggeli csúcsidőben érintő ritkítás – válaszolta a Népszavának a főváros.
A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a H5-ös szentendrei és a H6-os ráckevei HÉV egyes járatait érintő módosított menetrend január 8-tól lép életbe.
A szentendrei H5 HÉV esetében újragondolták az indulási időpontokat csúcsidőben (azaz ott ritkítanak), a 8-9 óra közötti időszakban viszont sűrítik a járatokat, míg a többi csúcsidőn kívül időszakban ritkábban járnak a szerelvények.
A ráckevei HÉV vonalán reggeli és délutáni órákban egy-egy járattal kevesebb vagy kisebb kapacitású járat közlekedik.
Az járatritkítást MÁV-HÉV azzal indokolta, hogy járműállománya mára jócskán túlteljesítette azt az élettartamot, amelyre tervezték, ezért a vállalat a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) felügyeletével 54 új HÉV-szerelvény beszerzését készítette elő. Ezt a beszerzési folyamatot lassította, illetve visszavetette az, hogy Magyarország nem jut hozzá az uniós források azon részéhez, amelyből ezek a közlekedésfejlesztési célkitűzések finanszírozhatók.
További kihívást jelentett, hogy az alkatrészellátás akadozóvá vált, bizonyos alkatrészek esetében pedig teljesen megszűnt, az alternatív szállítói láncok viszont – épp a járművek életkora és az általuk képviselt korábbi technológia miatt – nem állnak rendelkezésre vagy csak nehezen kiépíthetők.
„E két tényező együttes hatása átmeneti járműhiányt eredményezett a MÁV-HÉV-nél: tartósan több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyi az összes járat forgalomba adásához szükséges volna. Magyarországon ugyanis csak olyan HÉV közlekedhet, amely az utasok biztonságát nem veszélyezteti”
(Címlapfotó: A MÁV-HÉV fényfüzérekkel díszített egyedi nosztalgiaszerelvénye Budapesten, a Batthyány téren 2023. december 1-jén. MTI/Balogh Zoltán)