Ausztriában az idei negatív „Az év reklámbotránya” díjat a Bad Ischl-i tésztasó kapta. Ez „teljesen normális só, amelyet csepp alakban préselnek” – bírálja a foodwatch Austria civil szervezet. A termék azonban tizenkétszer annyiba kerül, mint a hagyományos só. A győztest online szavazás alapján határozták meg.
A Bad Ischler Nudelsalz idén az „év reklámszégyene” címre tarthat igényt. A gyártó Salinen Austria AG a tökéletesen sózott tésztavíz újításaként reklámozza a csepp alakú normál sót – kritizálta a foodwatch Austria. Ezért a marketingfogásért körülbelül tizenkétszer többet kell fizetni, mint a hagyományos sóért a megszokott papírcsomagban.
A fogyasztóvédők ezért a felső-ausztriai cég ebenseei székhelyén átadták az „Év reklámcsalása 2023” oklevelet, és felszólíttották, hogy „vessen véget ennek az állítólagos luxustermék abszurd árazásának” – írja a foodwatch. „Különösen a masszív élelmiszer-infláció idején tartjuk abszurdnak, hogy egy gyártó a normál sót túlzó áron árulja, majd innovációként reklámozza. Véleményünk szerint ez felháborító” – mondta a foodwatch Austria két vezetője, Lisa Kernegger és Heidi Porstner.
A tényleges árat a fogyasztók nehezen látják át. Az üvegen a darabszám van feltüntetve, de a súly grammban kifejezve nem. Ez szükségtelenül megnehezíti az árak összehasonlítását. „A Bad Ischlerrel szeretnénk beszélni a termék abszurditásáról és a megtévesztésről. A terméket úgy tüntetik fel, mint valami különlegeset. Belül azonban egyszerűen csak cseppformába préselt hagyományos só. Követeljük, hogy a Bad Ischler igazítsa a tésztasó árát a hagyományos só árához” – mondta a két foodwatch-vezető.
A foodwatch szerint a túlzott árak, a hamis címkézés és a félrevezető reklámígéretek megnehezítik a vásárlást a fogyasztók számára. Mind az uniós élelmiszerjog, mind az osztrák élelmiszerjog előírja, hogy a fogyasztókat nem szabad megtéveszteni a reklámokkal vagy a termékek kiszerelésével.
A footwatch szerint a valóság más, ezért ítélik oda minden évben ezt a díjat. A Bad Ischl-i tésztasó mellett az Eskimo-Cremissimo vaníliafagylaltja, a Heinz paradicsomketchupja, a More Nutrition 2 kalóriás olajsprayje és a San Lucar mangós passiógyümölcs-turmixa szállt versenybe a „2023-as év reklámcsalása” címért. A fogyasztók egy online szavazáson szavazhattak az öt bosszantó élelmiszer közül a kedvencükre.