A görög kompok csak olyan elektromos autókat engednek a fedélzetre, amelyek akkumulátora legfeljebb 40 százalékos töltöttséggel rendelkezik.
A legtöbb görögországi komphajó már nem veszi fel a teljesen feltöltött elektromos járműveket a fedélzetre – hivatalosan „biztonsági okokból”. Az új szabályozás azonban a helyieket is érinti, különösen a szigeteken.
Ha idén nyáron elektromos autóval vagy plug-in hibriddel akar nyaralni Görögországban, fel kell készülni a problémákra: a legtöbb komphajó ugyanis – hivatalosan „biztonsági okokból” – már nem fog teljesen feltöltött elektromos járműveket fogadni. Az akkumulátorok legfeljebb 40 százalékos töltöttségi szintig tölthetők fel a kompon való szállításhoz.
A hajó személyzetének tagjai a beszálláskor ellenőrzik a járművek kijelzőjén a töltöttségi állapotot. Ez azt jelenti, hogy az utazás már Velencében, Anconában vagy Bariban véget érhet – ha ezekből az olasz kikötőkből a görögországi Patrasba vagy Igoumenicába szeretne utazni, ahogyan azt sok autós nyaraló teszi nyáron. Ha a rakodóhelyen teli akkumulátorral kapják el, a legjobb, amit tehet, hogy megpróbálja 40 százalékra leengedni az akkumulátort. Ekkor azonban valószínűleg lekésik a hajó indulását.
A rendelet április 16. óta van érvényben a Görögország és Olaszország közötti kompjáratokra, valamint minden belföldi görögországi átkelésre, például Pireusz és a Kikládok szigetei vagy Kréta között.
Az olyan görög komptársaságok, mint a Superfast Ferries és az Anek Lines most hívják fel a figyelmet a rendeletre – csakúgy, mint a Minoan Lines, amely az olasz Grimaldi hajózási vállalathoz tartozik. Mindazonáltal az új közlekedési szabályok híre még nem terjedt el mindenütt, sem a helyiek, sem a külföldi autós turisták körében. Ez jól látszik a kikötőkben, ahol az e-autók és hibridek vezetőit minden nap visszafordítják, ha túlságosan tele van az akkumulátoruk.
A hajózási társaságok a Kereskedelmi Tengerészeti Minisztérium új irányelvére hivatkoznak – amely az Európai Tengerbiztonsági Ügynökség (EMSA) tanulmányára hivatkozik. A tanulmány az elektromos járművekből állítólagosan eredő tűz- és robbanásveszélyre figyelmeztet. A görög minisztérium irányelve korlátozza a földgázzal vagy cseppfolyósított gázzal üzemelő járművek szállítását is. Tartályaik csak 50 százalékban lehetnek tele. Emellett a hajószemélyzetnek a beszállás előtt ellenőriznie kell a tartályokat szivárgás szempontjából, és meg kell mérnie az elektromos autók akkumulátorának hőmérsékletét. Hogy ez a gyakorlatban hogyan fog működni, az teljesen tisztázatlan.
A töltésrendelet a turistáknál is jobban érinti a helyieket: az autós kompok fontos közlekedési eszközt jelentenek, különösen a több mint 100 lakott sziget számára. A kompok 2023-ban mintegy 4,8 millió járművet szállítottak. A korlátozás azért is ellentmondásos, mert az ország még mindig messze le van maradva a töltőhálózat bővítésében: csak mintegy 2000 nyilvános töltőpont van. A szigeteken a kínálat még gyérebb.
Kréta egészén mindössze 40, Rodoszon pedig hét töltőpont található. Ha félig feltöltött akkumulátorral érkezik ide, a nyaralás gyorsan stresszessé válik.
A szakértők kételkednek abban, hogy az új szabályozásnak van értelme. A német ADAC autóklub szakértői nem látják bizonyítottnak, hogy az elektromos autók nagyobb tűzveszélyt jelentenének, mint a belső égésű motorok. Az elektromos autók és a belső égésű motorok tűzforgatókönyvei azonban különböznek. Ezért fontos, hogy a hajózó személyzetet kiképezzék, hogy megfelelően tudjanak fellépni az elektromos járművekkel kapcsolatos tűzesetekkel szemben.
The post Stressz a nyaraláson: Erre figyeljen, ha elektromos autóval utazik Görögországba first appeared on Vízpartok.